fredag 13 februari 2015

Min passion...


Min passion skapades i februari 2005 men just då verkade inte den så intressant. Det var mest bara en blank sida som efter några år skulle bli ett av världens största socialamedie. Min passion samlar miljontals människor från hela världen, skapar vänskap och sparar minnen som annars hade glömts bort.


“Livet måste levas också när livet inte är alldeles enkelt att leva”, så säger Marcus Birro i artikeln “Kärleksmanifest” (http://bloggar.expressen.se/birro/2009/12/karleksmanifest/ Publicerat 9 december 2009) Birros passion för fotboll och dess betydelse framhävs starkt i hans krönika och på samma sätt som fotbollen hjälpt honom genom livets svåra delar hjälpte min passion mig genom mitt livs svåra delar. När jag satt på bussen och lät decembermörkret omsluta mig hade jag min mobil i handen och kollade på min passion.


Vad är då min passion? Min passion är en webbplats som kallas YouTube. Där finns människor jag kallar riddare och vänner, människor som räddade mig från att låta decembermörkret omsluta mig för tight.


Birro säger även, “Flera av mina längsta relationer, och också de mest kärleksfulla, har varit till människor som inte vet att jag existerar.” Det var länge sedan jag kunde relatera så mycket till en annan person. Människorna på YouTube har hjälpt mig mer än dem kan ana men ändå vet inte någon av dem att jag existerar. När jag var förvirrad fick Philip DeFranco och Vsauce mig att förstå. När jag var kreativ hjälpte ForHumanPeoples och Rosanna Pansino mig med ideer, och när jag var ledsen fanns alltid flera som fick mig glad, men mest hjälpte Pewdiepie mig genom sina fåniga kommentarer, korkade val och fantastiska gameplays.


Jag förstår att det finns personer som ser YouTube som något negativt som slösar på ungdomars tid. Personer som inte tror att YouTube kan vara ett jobb, men dessa personer har troligtvis bara sett katt- fail- och barn-videos, inte alla fantastiskt bra fakta- eller nyhets-videos. När det kommer till jobben som finns är det självklart så att många inte kan eller vill tjäna pengar på YouTube, vissa som tror att man måste ha tusentals visningar per video för att kunna skrapa ihop något. Men så är det inte. Du som Youtuber kan tjäna pengar om du bara skulle ha 50 visningar.


Jag vet att många vänder sig till YouTube när de inte har någon annan att vända sig till. Många som precis som jag gick till sina vänner, riddare, för att söka sällskap och hjälp. Jag har YouTube och dess invånare att tacka för att ha gett mig ljus när jag var omsluten av mörker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar